Ziemia - planeta, na której żyjemy - "Ekosystem łąka - ćwierćland ekologiczny"
ZIEMIA – PLANETA, NA KTÓREJ ŻYJEMY
EKOSYSTEM ŁĄKA – Ćwierćland ekologiczny
SCENARIUSZ PRZEBIEGU UROCZYSTOŚCI
W dzisiejszych czasach Ziemia choruje. Woda nie nadaje się do picia, dym zanieczyszcza powietrze, a żywność często ulega zatruciu. Zużyte opakowania i wszelkiego rodzaju odpadki zaśmiecają ulice. Działalność człowieka może niszczyć przyrodę. Jeśli nie będziemy chronić gleby, lasów i rzek, życie na Ziemi zostanie zagrożone.
1. Cel spotkania – wyjaśnienie.
22 kwietnia – Światowy Dzień Ziemi.
Dzień Ziemi to święto planety obchodzone w kwietniu pod hasłem uczynienia naszego świata lepszym miejscem do życia.
Ratujmy naszą planetę!!! Nie warto mieszkać na Marsie, nie warto mieszkać na Wenus. Na Ziemi jest życie ciekawsze – powtarzajmy to każdemu, bo Ziemia to wyspa zielona, wśród innych, dalekich planet. To dom jest ludzi i zwierząt, więc musi być bardzo zadbany.
2. Powitanie
Witam serdecznie w Krainie Krasnoludkowo, powiat Łąka. Pozdrawiam wszystkich na łące:
Wszyscy już są – witam Was, zaczynamy, już czas.
3. Czytanie bajki – część 1.
Gdzieś w łąkowskim powiecie leży sobie mała miejscowość Krasnoludkowo. Mieszkają tam łąkowe Krasnale. Łąkowe Krasnale to naród bardzo malutki. Zaś nosy mają wielkie, a to od ciągłego wąchania kwiatów na łące.
Krasnale mieszkają w malutkich domkach, wykopanych w ziemi przez krety. W każdym takim domku żyje tata – krasnal, mama – krasnalowa i dzieciątka-krasnalątka.
Ich miejscowość podzielona jest na 4 części.
W pierwszej rośnie wszystko to, co jest zielone: trawa, drzewa, zielone są też Krasnale i Krasnalątka.
W drugiej rośnie i żyje wszystko, co jest czerwone: maki, biedronki, czerwone są Krasnale i Krasnalątka.
W trzeciej części osady wszystko jest żółte: mlecze, pszczoły, Krasnale i Krasnalątka; a w czwartej wszystko co rośnie jest niebieskie: bławatki, niezapominajki… Niebieskie są też Krasnale i Krasnalątka.
W Krasnoludkowie małe Krasnalątka uczą się tylko rzeczy najistotniejszej: w osadzie zielonej liczy się tylko kolor zielony, w czerwonej – czerwony, w żółtej – żółty, w niebieskiej – niebieski.
Tak więc w części czerwonej dniem i nocą fruwają transparenty “Kolor niebieski, zielony, żółty to oszustwo – tylko czerwień jest prawdziwa”. I rozlega się piosenka makowa – hymn dzielnicy czerwonej.
W żółtej części krzyczy megafon: “trawy, maki i bławatki są okropne – tylko mlecze się liczą”.
A w zielonej stoi strach na wróble i woła “Będziecie zieloni”.
“Żółtego dnia” pozdrawiają się Krasnale w kraju żółtym, bo przecież tylko ich łąka jest najpiękniejsza. Czasami siadają i marzą. Oczywiście ich marzenia mają żółtą barwę.
W dzielnicy maków, gdy zapada zmrok i w domach zapalają się czerwone lampy, krasnale siadają i patrząc w dal wzdychają. A wszystkie ich westchnienia mają kolor czerwony.
W niebieskiej części osady Krasnalątka łapią się za ręce i wymyślają różne rzeczy, a wszystko ma kolor bławatków i niezapominajek.
W dzielnicy zielonej największą radość sprawia jazda na koniku polnym. Fajna jest też zabawa w żabki. Natomiast liczenie traw jest nudne.
Zadaniem dorosłych Krasnali w każdej z dzielnic jest odnawianie każdego ranka kredowych granic. Mieszkańcy poszczególnych dzielnic bardzo się nie lubią nawzajem i kiedy tylko mają okazję to nawzajem sobie dokuczają. Kiedy zapada noc, mieszkańcy Krasnoludkowa przerzucają przez granice swoich osad śmieci, butelki i odpady, a wszystko po to, aby zrobić sąsiadom na złość.
4. Wielka parada przedstawienie mieszkańców i swoich krain.
5. Zabawa przy piosence “Zielona kraina”.
6. Układanie własnego zawołania – hasła, prezentacja.
7. Układanie zdań z rozsypanki literowej: “Nasz kolor najpiękniej wygląda na łące”.
8. Zabawa “Krasnal do Krasnala”.
Dobieramy się w pary. Włączamy muzykę. Osoba bez pary (prowadzący) wydaje polecenia, np. “plecy do pleców”, “łokieć do kolana” – wszyscy tańczą. Na hasło: “Krasnal do Krasnala”, trzeba szybko zmienić partnera.
9. Działania matematyczne “Matematyka i motyle” – rozwiązywanie i odczytywanie działań.
10. Ozdabianie motyli według swoich kolorów – działalność plastyczna.
11. Zabawa przy piosence “Maluj motyla”.
12. Bajka cz. 2
Pewnego dnia zdarzyło się coś zdumiewającego. W środku zielonej dzielnicy wyrosła żółta róża, była bardzo piękna, lecz dorosłe Krasnale przechodząc obok niej wykrzywiały buźki, robiły brzydkie miny, bo róża była żółta. Szybko zjawiła się krasnokudkowa policja i szpadlami usunęli różę.
Wszystkim małym Krasnoludkom zrobiło się bardzo smutno. Dorosłe Krasnale dalej zaśmiecały sobie nawzajem osady, gromadząc swoje śmieci u swoich sąsiadów.
Nagle wszystkie małe krasnoludki z czerwonej dzielnicy pobiegły do miejsca, gdzie graniczą ze sobą wszystkie dzielnice, a gdzie śmieci było najwięcej. Krasnale z dzielnic niebieskiej, żółtej i zielonej też tam przybiegły. Gdy już wszyscy się spotkali i patrzyli się na siebie, zaczęli się do siebie uśmiechać. Dołączyły do nich również duże Krasnale. Jeden Krasnal roztarł nogą kredową granicę, podniósł papierek i wrzucił do swojego kosza. Inni zrobili to samo, wszyscy zaczęli sprzątać śmieci, bo zaśmiecona łąka wyglądała bardzo nieładnie. Poza tym śmieci bywają niebezpieczne i zagrażają zdrowiu.
Łąkowe Krasnale szybko posprzątały śmieci i na czystej łące zaczęły się obejmować – żółte, zielone, czerwone, niebieskie, obdarowywali się swoimi kolorami. Zaczęli się bawić, zapomnieli o dzielących ich granicach. Nigdy wcześniej nie było tak radośnie i wesoło.
11. Zabawa pt.: “Lot na owadzie” (wykorzystaliśmy nagranie tańca “Samolot”)
Jak wiecie, Krasnale są malutkie, a trawa jest wysoka. Dlatego, aby zobaczyć całą swoją łąkę, Krasnale muszą poprosić o pomoc owady, których jest mnóstwo na łące.
Instrukcja lotu:
Powtarzamy wszystko jeszcze raz.
14. Wymieszanie kolorów – zrywanie granic – wiersz pt.: “Podajmy sobie ręce”.
Podajmy sobie ręce,
nie kłóćmy się już więcej
musimy się odnaleźć,
by przyjaciół znaleźć.
15. Przeczytanie listu od Łąkowych Krasnali:
Łąkowe Krasnale mają ogromną prośbę do dzieci i dorosłych, by nie wyrzucali śmieci, gdzie popadnie. Przecież w końcu sami wymyślili kosze i worki na śmieci. Krasnale przysłały specjalnie list do Was. Posłuchajcie:
Kochani ludzie!
Aby na świecie było ładnie,
Nie rzucaj śmieci, gdzie popadnie.
I po zabawie sprzątaj sam –
Taką ja prośbę, Krasnal, mam.
Z pozdrowieniami
Łąkowe Krasnale.
16. Wspólny taniec – “Krasnoludkowy rock and roll” – taniec integracyjny.
17. Wspólne sprzątanie.
18. Zakończenie.
EKOSYSTEM ŁĄKA – Ćwierćland ekologiczny
SCENARIUSZ PRZEBIEGU UROCZYSTOŚCI
W dzisiejszych czasach Ziemia choruje. Woda nie nadaje się do picia, dym zanieczyszcza powietrze, a żywność często ulega zatruciu. Zużyte opakowania i wszelkiego rodzaju odpadki zaśmiecają ulice. Działalność człowieka może niszczyć przyrodę. Jeśli nie będziemy chronić gleby, lasów i rzek, życie na Ziemi zostanie zagrożone.
1. Cel spotkania – wyjaśnienie.
22 kwietnia – Światowy Dzień Ziemi.
Dzień Ziemi to święto planety obchodzone w kwietniu pod hasłem uczynienia naszego świata lepszym miejscem do życia.
Ratujmy naszą planetę!!! Nie warto mieszkać na Marsie, nie warto mieszkać na Wenus. Na Ziemi jest życie ciekawsze – powtarzajmy to każdemu, bo Ziemia to wyspa zielona, wśród innych, dalekich planet. To dom jest ludzi i zwierząt, więc musi być bardzo zadbany.
2. Powitanie
Witam serdecznie w Krainie Krasnoludkowo, powiat Łąka. Pozdrawiam wszystkich na łące:
- czerwonych
- zielonych
- niebieskich
- żółtych
Wszyscy już są – witam Was, zaczynamy, już czas.
3. Czytanie bajki – część 1.
Gdzieś w łąkowskim powiecie leży sobie mała miejscowość Krasnoludkowo. Mieszkają tam łąkowe Krasnale. Łąkowe Krasnale to naród bardzo malutki. Zaś nosy mają wielkie, a to od ciągłego wąchania kwiatów na łące.
Krasnale mieszkają w malutkich domkach, wykopanych w ziemi przez krety. W każdym takim domku żyje tata – krasnal, mama – krasnalowa i dzieciątka-krasnalątka.
Ich miejscowość podzielona jest na 4 części.
W pierwszej rośnie wszystko to, co jest zielone: trawa, drzewa, zielone są też Krasnale i Krasnalątka.
W drugiej rośnie i żyje wszystko, co jest czerwone: maki, biedronki, czerwone są Krasnale i Krasnalątka.
W trzeciej części osady wszystko jest żółte: mlecze, pszczoły, Krasnale i Krasnalątka; a w czwartej wszystko co rośnie jest niebieskie: bławatki, niezapominajki… Niebieskie są też Krasnale i Krasnalątka.
W Krasnoludkowie małe Krasnalątka uczą się tylko rzeczy najistotniejszej: w osadzie zielonej liczy się tylko kolor zielony, w czerwonej – czerwony, w żółtej – żółty, w niebieskiej – niebieski.
Tak więc w części czerwonej dniem i nocą fruwają transparenty “Kolor niebieski, zielony, żółty to oszustwo – tylko czerwień jest prawdziwa”. I rozlega się piosenka makowa – hymn dzielnicy czerwonej.
W żółtej części krzyczy megafon: “trawy, maki i bławatki są okropne – tylko mlecze się liczą”.
A w zielonej stoi strach na wróble i woła “Będziecie zieloni”.
“Żółtego dnia” pozdrawiają się Krasnale w kraju żółtym, bo przecież tylko ich łąka jest najpiękniejsza. Czasami siadają i marzą. Oczywiście ich marzenia mają żółtą barwę.
W dzielnicy maków, gdy zapada zmrok i w domach zapalają się czerwone lampy, krasnale siadają i patrząc w dal wzdychają. A wszystkie ich westchnienia mają kolor czerwony.
W niebieskiej części osady Krasnalątka łapią się za ręce i wymyślają różne rzeczy, a wszystko ma kolor bławatków i niezapominajek.
W dzielnicy zielonej największą radość sprawia jazda na koniku polnym. Fajna jest też zabawa w żabki. Natomiast liczenie traw jest nudne.
Zadaniem dorosłych Krasnali w każdej z dzielnic jest odnawianie każdego ranka kredowych granic. Mieszkańcy poszczególnych dzielnic bardzo się nie lubią nawzajem i kiedy tylko mają okazję to nawzajem sobie dokuczają. Kiedy zapada noc, mieszkańcy Krasnoludkowa przerzucają przez granice swoich osad śmieci, butelki i odpady, a wszystko po to, aby zrobić sąsiadom na złość.
4. Wielka parada przedstawienie mieszkańców i swoich krain.
5. Zabawa przy piosence “Zielona kraina”.
6. Układanie własnego zawołania – hasła, prezentacja.
7. Układanie zdań z rozsypanki literowej: “Nasz kolor najpiękniej wygląda na łące”.
8. Zabawa “Krasnal do Krasnala”.
Dobieramy się w pary. Włączamy muzykę. Osoba bez pary (prowadzący) wydaje polecenia, np. “plecy do pleców”, “łokieć do kolana” – wszyscy tańczą. Na hasło: “Krasnal do Krasnala”, trzeba szybko zmienić partnera.
9. Działania matematyczne “Matematyka i motyle” – rozwiązywanie i odczytywanie działań.
10. Ozdabianie motyli według swoich kolorów – działalność plastyczna.
11. Zabawa przy piosence “Maluj motyla”.
12. Bajka cz. 2
Pewnego dnia zdarzyło się coś zdumiewającego. W środku zielonej dzielnicy wyrosła żółta róża, była bardzo piękna, lecz dorosłe Krasnale przechodząc obok niej wykrzywiały buźki, robiły brzydkie miny, bo róża była żółta. Szybko zjawiła się krasnokudkowa policja i szpadlami usunęli różę.
Wszystkim małym Krasnoludkom zrobiło się bardzo smutno. Dorosłe Krasnale dalej zaśmiecały sobie nawzajem osady, gromadząc swoje śmieci u swoich sąsiadów.
Nagle wszystkie małe krasnoludki z czerwonej dzielnicy pobiegły do miejsca, gdzie graniczą ze sobą wszystkie dzielnice, a gdzie śmieci było najwięcej. Krasnale z dzielnic niebieskiej, żółtej i zielonej też tam przybiegły. Gdy już wszyscy się spotkali i patrzyli się na siebie, zaczęli się do siebie uśmiechać. Dołączyły do nich również duże Krasnale. Jeden Krasnal roztarł nogą kredową granicę, podniósł papierek i wrzucił do swojego kosza. Inni zrobili to samo, wszyscy zaczęli sprzątać śmieci, bo zaśmiecona łąka wyglądała bardzo nieładnie. Poza tym śmieci bywają niebezpieczne i zagrażają zdrowiu.
Łąkowe Krasnale szybko posprzątały śmieci i na czystej łące zaczęły się obejmować – żółte, zielone, czerwone, niebieskie, obdarowywali się swoimi kolorami. Zaczęli się bawić, zapomnieli o dzielących ich granicach. Nigdy wcześniej nie było tak radośnie i wesoło.
11. Zabawa pt.: “Lot na owadzie” (wykorzystaliśmy nagranie tańca “Samolot”)
Jak wiecie, Krasnale są malutkie, a trawa jest wysoka. Dlatego, aby zobaczyć całą swoją łąkę, Krasnale muszą poprosić o pomoc owady, których jest mnóstwo na łące.
Instrukcja lotu:
- Dwa razy głaszczemy owada prawą ręką po głowie, mówiąc przy tym: “bzyk, bzyk” – prosimy go by poleciał.
- Dwa razy głaszczemy owada lewą ręką, mówiąc: “bzyk, bzyk”
- Rozglądamy się na boki (w lewo, w prawo, w lewo), przesłaniając oczy ręką, by sprawdzić, czy już się wzbiliśmy w powietrze. Ponieważ owad rzadko odlatuje od razu, powtarzamy wszystko jeszcze raz.
- Teraz już wzbiliśmy się w powietrze. Lecimy nad łąką i machamy rękami, żeby owadowi było lżej.
- Kiedy nasz owad się zmęczy, lądujemy na kwiatku.
Powtarzamy wszystko jeszcze raz.
14. Wymieszanie kolorów – zrywanie granic – wiersz pt.: “Podajmy sobie ręce”.
Podajmy sobie ręce,
nie kłóćmy się już więcej
musimy się odnaleźć,
by przyjaciół znaleźć.
15. Przeczytanie listu od Łąkowych Krasnali:
Łąkowe Krasnale mają ogromną prośbę do dzieci i dorosłych, by nie wyrzucali śmieci, gdzie popadnie. Przecież w końcu sami wymyślili kosze i worki na śmieci. Krasnale przysłały specjalnie list do Was. Posłuchajcie:
Kochani ludzie!
Aby na świecie było ładnie,
Nie rzucaj śmieci, gdzie popadnie.
I po zabawie sprzątaj sam –
Taką ja prośbę, Krasnal, mam.
Z pozdrowieniami
Łąkowe Krasnale.
16. Wspólny taniec – “Krasnoludkowy rock and roll” – taniec integracyjny.
17. Wspólne sprzątanie.
18. Zakończenie.
mgr Małgorzata Kaszuba-Mucha, mgr Edyta Kowalska,
mgr Beata Witko i mgr Katrzyna Nizioł
Miejskie Przedszkole nr 45 w Sosnowcu
ul. Kisielewskiego 4a
41-219 Sosnowiec
tel. 0-32/263-15-11
mgr Beata Witko i mgr Katrzyna Nizioł
Miejskie Przedszkole nr 45 w Sosnowcu
ul. Kisielewskiego 4a
41-219 Sosnowiec
tel. 0-32/263-15-11