Wydawnictwo Zielone Brygady - dobre z natury

UWAGA!!! WYDAWNICTWO ZAWIESIŁO SWOJĄ DZIAŁALNOŚĆ W 2008 ROKU. NIE REALIZUJEMY JUŻ ŻADNYCH ZAMÓWIEŃ.

Polityka obrazów. Inauguracja cyklu seminariów filmowych 13 grudnia

Zapraszamy na pierwszy pokaz w ramach seminarium filmowego "Polityka obrazów. Film jako teoria i krytyka kultury" organizowanego wspólnie przez Korporację Ha!art oraz Centrum Studiów Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego (http://www.cash.polonistyka.uj.edu.pl/). Na początek "Przejęcie" (The Take) Naomi Klein. Słynny dokument o demokracji pracowniczej w Argentynie.

Czwartek, 13 grudnia, godz. 18.00, ul. Grodzka 64 Aula (parter).


O filmie

Kryzys argentyński w 2001 roku okazał się dla postępowych ruchów robotniczych niespodziewaną okazją do przetestowania w praktyce jednego z głównych postulatów radykalnej lewicy: wprowadzenia społecznej własności środków produkcji. Film pokazuje historię kilku fabryk przejętych po bankructwie przez robotników i zarządzanych zgodnie z zasadami demokracji pracowniczej. Działając pod hasłem "Okupujcie, walczcie, produkujcie" nowi właściciele nie tylko odzyskali swoje miejsca pracy, ale w wielu wypadkach poprawili funkcjonowanie fabryk. Naomi Klein, autorka filmu (oraz znanej książki "No Logo"), która była świadkiem tych wydarzeń, umieszcza je na szerszym tle sytuacji w Argentynie i na świecie. Ważny i ciekawy głos w dyskusji na temat lewicowych utopii i przyszłości pracy.

Po projekcji dyskusja z udziałem Rafała Góskiego, publicysty i działacza, autora książki "Bez państwa. Demokracja uczestnicząca w działaniu" (Korporacja Ha!art, Kraków 2007).

Prowadzenie: Kuba Mikurda i Janek Sowa

Film z polskimi napisami!


O seminarium "Polityka obrazów. Film jako teoria i krytyka kultury"

Cykl seminaryjnych pokazów filmowych podzielony na dwa bloki: dokumentu społeczno-politycznego oraz psychoanalizy filmu. Będziemy przyglądać się, jak poprzez medium filmowe można dekonstruować ideologie, analizować społeczeństwo, propagować krytyczne idee, portretować przeobrażenia społeczno-polityczne, badać sposoby, w jakie konstytuuje się polityczna podmiotowość i uprawiać teorię oraz krytykę kultury. Pokażemy filmy znane, mniej znane oraz zupełnie w Polsce niedostępne. Będą wśród nich produkcje klasyków fabuły i dokumentu takich jak Peter Watkins, David Lynch, Erik Gandini, Chris Marker, Guy Maddin czy Adam Curtis, produkcje niezależne oraz filmy tworzone przez aktywistów i społecznych krytyków takich jak Guy Debord, Naomi Klein czy Michael Moore. Chcemy, aby nasze seminarium miało postać dyskursywnego studium filmu jako medium wypowiedzi społeczno-politycznych dlatego pokazom towarzyszyć będą prelekcje i dyskusje, zarówno panelowe jak i swobodne, z udziałem uczestników.
Spróbujemy pokazać, jak lektura psychoanalityczna, pozwala wydobyć z filmów ich radykalny potencjał, pokazać jak same filmy rozgrywają momenty kryzysowe własnego medium i jego ideologiczne uwikłania. Kolejne projekcje pozwolą nam skonfrontować dwa klasyczne sposoby lektury psychoanalitycznej - poszukiwania wątków "freudowskich" w fabule i psychoanalizy widza w "sytuacji kinowej". W programie znajdą się zarówno filmy, które upodobała sobie krytyka psychoanalityczna, jak i tytuły, które nie doczekały się obszernych omówień w tym nurcie.

Seminarium prowadzą: Kuba Mikurda i Janek Sowa

Filmy, które w najbliższym czasie pokażemy w bloku dokumentalnym:
- "The Take", Naomi Klein
- "Century of the Self" Adama Curtisa
- "Punishment Park" Petera Watkinsa
- "Trillion Dolar Bet"
- "End of Suburbia"
- "Wilhelm Reich - Mysteries of the Organism" Dusza Makawejewa
- "Surplus" Erika Gandiniego
- "The Corporation"

Filmy z bloku psychoanalitycznego:
- "Careful!" (1992), reż. Guy Maddin (psychoanalityczny camp)
- "Peeping Tom" (1960), reż. Michael Powell + Death Proof (2007), reż. Quentin Tarantino
(zabójcze spojrzenia)
- "Decasia" (2002), reż. Bill Morrison (powrót wypartego w medium wizualnym)
- "Blue Velvet" (1986), reż. David Lynch (upadek ojca i scena pierwotna)
- "Dark City" (1998), reż. Alex Proyas (inny innego i przekroczenie fantazji)
- "Duel" (1971) i "Jaws" (1975; fragmenty), reż. Steven Spielberg (ojciec wraca do gry)
- "Eyes Wide Shut" (1999), reż. Stanley Kubrick + "Traumnovelle" Arthura Schnitzlera (przekleństwo fantazji)

Wstęp wolny. Niektóre filmy w angielskiej wersji językowej.

Pokazy mają charakter edukacyjny i są organizowane dla studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego w ramach działalności seminaryjnej Centrów Studiów Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego.

-- Korporacja Ha!art Pl. Szczepański 3a (Bunkier Sztuki) 31-011 Kraków tel./fax +48 12 422 81 98 web: http://www.ha.art.pl/ email: korporacja@ha.art.pl, redakcja@ha.art.pl